×

Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku

Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku

Wymiana klocków hamulcowych w samochodach takich jak VW Golf IV to zadanie, z którym poradzi sobie większość pasjonatów motoryzacji wyposażonych w podstawowe narzędzia i trochę cierpliwości. Świadomość stanu hamulców daje ogromny komfort psychiczny, a własnoręczna wymiana pozwala lepiej poznać swoje auto i zaoszczędzić nieco pieniędzy.

Przygotowanie do wymiany

Po pierwsze, należy zadbać o odpowiednie miejsce pracy – najlepiej garaż lub równa, utwardzona powierzchnia na świeżym powietrzu. Zadbajmy o bezpieczeństwo, podkładając kliny pod koła, zaciągając hamulec ręczny i wrzucając bieg.

Lista narzędzi:

  • Podnośnik samochodowy i mocne, stabilne podpory (tzw. „koziołki”)
  • Klucz do kół
  • Klucz płaski lub nasadowy (zwykle 13 lub 15 mm)
  • Przewód stalowy/wytrzymały sznurek (do podtrzymania zacisku)
  • Cienka płaska śrubokręt
  • Szczotka druciana, spray do czyszczenia hamulców
  • Smar do prowadnic klocków
  • Nowe klocki hamulcowe (dopasowane do modelu pojazdu)
  • Rękawice, ewentualnie okulary ochronne

Demontaż klocków – krok po kroku

Najpierw luzujemy śruby koła, nie podnosząc jeszcze auta. Następnie unosimy samochód podnośnikiem i zabezpieczamy go na podporach. Całkowicie odkręcamy koło i zdejmujemy je, odsłaniając zacisk hamulcowy.

Przy użyciu odpowiedniego klucza odkręcamy śruby mocujące zacisk. W większości przypadków nie trzeba całkowicie demontować całego jarzma – wystarczy odciągnąć zacisk na bok i przywiązać go sznurkiem do zawieszenia tak, by nie wisiał na przewodzie hamulcowym.

Kolejny etap to wyjęcie zużytych klocków. W Golfie IV, podobnie jak w większości aut, klocki mogą lekko trzymać się gniazda – pomóc może śrubokręt. Warto też sprawdzić stan prowadnic i je wyczyścić (szczotka druciana, spray hamulcowy).

Montaż nowych klocków

Przed zamontowaniem nowych klocków należy sprawdzić, czy tłoczek w zacisku jest wystarczająco cofnięty, by zmieściły się nowe, grubsze okładziny. Do cofnięcia tłoczka używa się specjalnego narzędzia (praskę) lub w ostateczności dużych szczypiec.

Zobacz także  5 najczęstszych awarii układu chłodzenia – jak je rozpoznać i naprawić?

Klocki układamy we właściwy sposób w jarzmie, zachowując szczególną ostrożność, by nie dotknąć okładzin smarem. Miejsca ruchome (prowadnice, styki klocek-jarzmo) można delikatnie posmarować dedykowanym środkiem. Zacisk przywracamy na swoje miejsce i przykręcamy śruby mocujące.

Składanie i kontrola

Montujemy koło, wstępnie dokręcamy śruby, opuszczamy auto z podnośnika i mocno dokręcamy śruby na krzyż. Przed pierwszym uruchomieniem silnika i jazdą kilka razy naciskamy pedał hamulca, by przylegliwie ustawić klocki – pedał początkowo może mieć wyraźnie „miękkie” wyczucie.

W pierwszych kilometrach warto unikać gwałtownego hamowania – nowe klocki potrzebują czasu na prawidłowe ułożenie się do tarczy i osiągnięcie pełnej skuteczności.

Wskazówki praktyczne i najczęstsze błędy

Nie eksperymentuj z częściami niepasującymi do modelu auta. Zawsze dokładnie sprawdzaj, czy nowy klocek swobodnie pracuje w prowadnicach – zacinanie się może prowadzić do przegrzania hamulców lub uszkodzenia tarczy.

Wymiana klocków po jednej stronie to proszenie się o kłopoty – zawsze wymieniamy komplet na osi. Należy też nie zapomnieć o sprawdzeniu poziomu płynu hamulcowego (może wzrosnąć po cofnięciu tłoczka).

Warto przeprowadzić krótką jazdę próbną i upewnić się, że auto hamuje płynnie, nie ściąga i nie słychać podejrzanych odgłosów.

Podsumowanie

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych to świetny sposób na oszczędność i poznanie swojego auta – pamiętaj jednak, by każde działania wykonywać z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Dzięki prawidłowo wymienionym klockom możesz być spokojny o skuteczność hamowania swojego Volkswagena Golfa IV lub innego popularnego modelu.

Zobacz także