Jakie są koszty serwisu aut ciężarowych?
Utrzymanie floty pojazdów ciężarowych w nienagannym stanie technicznym to jedno z najważniejszych zadań każdej firmy transportowej. Auta ciężarowe pokonują tysiące kilometrów miesięcznie, pracując pod sporym obciążeniem, co skutkuje obowiązkiem regularnych przeglądów i szeroko pojętych napraw. Koszty związane z serwisem takich pojazdów bywają całkiem spore, jednak szybko wykonane naprawy są niezbędne, aby uniknąć poważniejszych awarii. Ile więc kosztuje serwis ciężarówki?
Przeglądy okresowe – podstawowy wydatek każdego właściciela ciężarówki
Najczęściej występującym kosztem związanym z obsługą ciężarówek są rzecz jasna przeglądy okresowe. Dla standardowego ciągnika siodłowego marki DAF, Scania czy Volvo, koszt podstawowego przeglądu technicznego, który obejmuje wymianę oleju, filtrów, kontrolę układu hamulcowego oraz diagnostykę komputerową, oscyluje przeważnie w granicach od 1200 do 2500 zł netto. W zależności od tego, czy korzysta się z autoryzowanego serwisu czy niezależnego warsztatu, różnice mogą być jednak nieco większe. Autoryzowane punkty potrafią naliczyć 3000 zł za rozszerzony przegląd, zaś niezależne serwisy oferują podobną usługę za około 1800 zł. Wybierając serwis aut ciężarowych, warto więc dokładnie zapoznać się z ofertą na rynku.
Warto zaznaczyć, że przeglądy wykonywane w autoryzowanych punktach nierzadko wiążą się z dłuższą gwarancją oraz bardzo dokładną diagnostyką. W przypadku firm przewożących towary na duże odległości, regularność takich przeglądów jest absolutnie obligatoryjna. W większości przypadków wykonuje się je co 40–60 tysięcy kilometrów, aczkolwiek nowoczesne modele mogą wymagać przeglądu nawet co 100 tysięcy kilometrów. Warto wykonywać przeglądy w sprawdzonym serwisie, gdyż dzięki temu utrzymany zostanie wysoki poziom bezpieczeństwa.
Wymiana części eksploatacyjnych – na jakie koszty trzeba się przygotować?
Bardzo istotną kategorią w kontekście kosztów są bez wątpienia części eksploatacyjne. Ciężarówki, w przeciwieństwie do samochodów osobowych, podlegają znacznie większym obciążeniom, co oczywiście przekłada się na znacznie szybsze zużycie elementów. W ciężarówkach dość często trzeba wymieniać hamulce, tarcze, amortyzatory czy sprzęgła. Przykładowo, wymiana kompletu tarcz i klocków hamulcowych w jednej osi to koszt rzędu 1500–2500 zł. Jeśli natomiast dochodzi do konieczności wymiany zacisków, kwota może śmiało wzrosnąć do nawet 4000 zł.
Amortyzatory to również całkiem drogi element. Wymiana jednej pary to wydatek ok. 1000–1600 zł, w zależności od marki i rodzaju zawieszenia. W przypadku sprzęgła mówimy już o naprawdę poważnym koszcie. W zależności od modelu ciężarówki i zakresu prac kwota może wynieść od 5000 do nawet 9000 zł. Sposobem na uniknięcie takich wydatków jest częste serwisowanie ciężarówek i sprawdzanie nawet najmniejszych defektów. Dzięki temu ryzyko poważnej awarii zostanie znacznie zmniejszone.
Opłaty dla kierowców ciężarówek, o których nie można zapomnieć
Wielu przewoźników nie bierze pod uwagę drobniejszych, lecz systematycznie pojawiających się wydatków, które także warto uwzględnić. Serwis klimatyzacji w ciężarówce, a więc odgrzybianie, napełnianie i sprawdzenie szczelności układu, jest bardzo ważne. Jest to zazwyczaj wydatek 500–800 zł. Diagnostyka komputerowa usterek w nowoczesnych pojazdach także nie jest bez znaczenia i może kosztować od 150 do 300 zł za jedno podpięcie. Z kolei aktualizacja oprogramowania sterowników silnika czy skrzyni biegów kosztuje przeważnie ok. 1300 zł. Dzięki takim pracom poważna naprawa pojazdów ciężarowych przeważnie nie będzie jednak musiała być koniecznością.
Do tego wszystkiego dochodzą oczywiście jeszcze mniej oczywiste, lecz coraz częstsze koszty związane z systemami bezpieczeństwa ADAS. Ważny jest bez wątpienia radar odległości, kamery czy czujniki pasa ruchu, których kalibracja po naprawie lub wymianie to koszt od 1000 do 3000 zł. Warto wziąć pod uwagę wszystkie te koszty, aby realnie ocenić, ile tak naprawdę trzeba zapłacić za faktyczną eksploatację ciężarówki.