×

Co to jest system EPS w samochodzie?

System EPS (Electric Power Steering), czyli elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, to nowoczesna technologia, która zrewolucjonizowała sposób, w jaki kierowcy sterują pojazdami. Dzięki zastosowaniu elektryczności zamiast tradycyjnych metod hydraulicznych, EPS oferuje większą precyzję, oszczędność paliwa i lepsze dostosowanie do warunków jazdy. W tym artykule wyjaśnimy, jak działa system EPS, jakie są jego zalety i dlaczego jest tak istotny w nowoczesnych samochodach.


Jak działa system EPS?

System EPS zastępuje tradycyjne hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, wykorzystując elektryczny silnik zamiast pompy hydraulicznej. Działa na podstawie danych zbieranych przez czujniki momentu obrotowego i kąta skrętu kierownicy. Gdy kierowca obraca kierownicą, czujniki rejestrują siłę i kierunek tego ruchu. Informacje te trafiają do elektronicznej jednostki sterującej (ECU), która analizuje dane i decyduje, jaką siłę wspomagania należy wygenerować. Silnik elektryczny, który znajduje się na kolumnie kierowniczej lub w przekładni kierowniczej, dostarcza odpowiednie wsparcie, aby kierowca mógł łatwiej obracać kierownicą. Działanie systemu jest uzależnione od warunków jazdy – przy niskich prędkościach wspomaganie jest mocniejsze, ułatwiając manewrowanie, a przy wyższych prędkościach zmniejsza się, aby poprawić stabilność i kontrolę nad pojazdem.


Rodzaje systemów EPS

Systemy EPS różnią się głównie miejscem montażu i sposobem działania. W systemie kolumnowym (C-EPS) silnik elektryczny jest zamontowany bezpośrednio na kolumnie kierowniczej. Jest to najbardziej powszechne rozwiązanie w samochodach osobowych, ze względu na prostą konstrukcję i stosunkowo niskie koszty produkcji. Innym rodzajem jest EPS zintegrowany z przekładnią kierowniczą (R-EPS), gdzie silnik znajduje się w mechanizmie przekładni, co zapewnia większą precyzję działania. Tego typu systemy są częściej stosowane w samochodach sportowych i luksusowych, gdzie precyzja prowadzenia odgrywa kluczową rolę. Istnieje także wariant zintegrowany z przekładnią zębatą (P-EPS), który montowany jest na belce przekładni zębatej. To rozwiązanie jest dedykowane większym pojazdom, takim jak SUV-y czy samochody dostawcze, ponieważ oferuje większy moment obrotowy potrzebny do manewrowania cięższymi autami.


Zalety systemu EPS

EPS ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi układami hydraulicznymi:

  1. Oszczędność paliwa
    W przeciwieństwie do hydrauliki, która wymaga ciągłej pracy pompy napędzanej silnikiem spalinowym, EPS działa tylko wtedy, gdy kierowca porusza kierownicą. To pozwala zmniejszyć zużycie paliwa.
  2. Mniejsza waga i prostsza konstrukcja
    Brak ciężkiego układu hydraulicznego sprawia, że EPS jest lżejszy i zajmuje mniej miejsca, co jest istotne w kompaktowych pojazdach.
  3. Większa precyzja i dostosowanie do warunków jazdy
    EPS umożliwia dynamiczne dostosowanie siły wspomagania do prędkości pojazdu. Przy niskich prędkościach (np. podczas parkowania) wspomaganie jest większe, a przy szybkiej jeździe system staje się bardziej sztywny, poprawiając stabilność.
  4. Łatwiejsza integracja z systemami wspomagania jazdy
    EPS współpracuje z systemami bezpieczeństwa, takimi jak ABS, ESP czy systemy autonomicznej jazdy, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo.
  5. Mniejsze koszty utrzymania
    Brak płynów hydraulicznych eliminuje potrzebę ich wymiany i zmniejsza ryzyko wycieków, co przekłada się na niższe koszty serwisowe.

Wady systemu EPS

Mimo licznych zalet EPS ma też pewne wady:

  1. Zależność od zasilania elektrycznego
    W przypadku awarii akumulatora lub problemów z alternatorem system EPS może przestać działać.
  2. Mniejsza „naturalność” prowadzenia
    Niektórzy kierowcy twierdzą, że EPS oferuje mniej „mechanicznego” czucia drogi w porównaniu z tradycyjnymi układami.
  3. Koszty napraw
    W razie awarii elektroniczne komponenty EPS mogą być droższe w naprawie niż tradycyjne układy hydrauliczne.

Objawy problemów z EPS

Uszkodzenia systemu EPS mogą objawiać się następująco:

  • Ciężka praca kierownicy, szczególnie przy niskich prędkościach.
  • Lampka kontrolna EPS na desce rozdzielczej.
  • Nierównomierne wspomaganie kierownicy, np. tylko w jednym kierunku.
  • Wibracje lub dźwięki dochodzące z okolic kolumny kierowniczej.

W razie wystąpienia takich objawów należy jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem.


Warto wiedzieć

System EPS to technologia, która znacząco poprawiła komfort i precyzję prowadzenia pojazdów. Dzięki swojej efektywności i wszechstronności stał się standardem w nowoczesnych samochodach. Choć jego zaawansowana konstrukcja może odstraszać kosztami napraw, regularna konserwacja i diagnostyka pozwalają cieszyć się niezawodnym działaniem przez wiele lat. Jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy z układem wspomagania, nie zwlekaj – zadbaj o swój system EPS, by zapewnić sobie bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Zobacz także